PKN
Protestantske Tsjerke Noardburgum

Actuele activiteiten vrouwengroep Actuele activiteiten vrouwengroep

Protestantse Vrouwen Groep Door Eenheid Verbonden
Reisje 13 mei eerst met de bus van Earnewâld naar Groningen en daar een
rondvaart en dan met de boot naar Earnewâld.

VERSLAG UITSTAPJE 13 MEI
Om acht uur waren 20 dames present om deze dag zoals gewoonlijk te beginnen in de “Bining”,
Nadat de 10 dames van Nim It Sa ’t Is zich bij ons gevoegd hadden gingen we, omdat we dit  keer een dagje met de boot gingen, met eigen vervoer richting Earnewâld . Bij de Rondvaardij Princenhof stond een touringcar gereed om ons naar Groningen te brengen waar de vaartocht een aanvang zou nemen. Buiten ons gezelschap om waren er nog 10 passagiers . Nadat het een en ander onder in de bus was geladen vertrokken we om half tien . In Groningen aangekomen lag de rondvaartboot de Anna Maria op ons te wachten bij de Oosterhavenbrug. Wij moesten even geduld hebben voor  wij aan boord gingen ,zodat de “bemanning” die met ons mee gereisd was met de bus de gelegenheid  had om alles gereed te maken voor de dag .Omdat het droog was en de zon scheen werden ook de tafels en stoelen op het dek gezet. Hierna zochten wij een plaatsje bij de voor ons gereserveerde tafels zodat we als groep bij elkaar konden zitten ,en was het tijd voor de koffie met een stukje oranjekoek waar we wel zin in hadden want inmiddels was het 11 uur en liet Doetie foto’s zien van hun nieuwe stekje op camping de Watermolen. Onderwijl werd de boot gestart voor eerst  een schitterende rondvaart door de binnenstad van Groningen .Er werd  onder meer gevaren langs het Centraal Station en het Groninger Museum .Omdat tussen 12 en 1 de  bruggen ,waar van sommigen aan de onderkant mooi beschilderd waren,  niet bediend werden werd een pauze ingelast, om vervolgens de stad Groningen te verlaten en het van Starkenborghkanaal op te varen .Enkele dames  hadden  ondertussen op het dek een plaatsje gezocht .Uit de wind die zwak tot matig was en in de zon was het daar met de jas aan wel uit te houden ,tot ze naar binnen werden geroepen voor  de soep en de twee belegde broodjes die heerlijk smaakten. Ondertussen passeerden wij Sluis Dorkwerd .De dames vermaakten zich best en hadden zich weer over de boot verspreid , om zo te genieten van de natuur op z’n best vanaf het water gezien. Ondertussen werden veel  nieuwtjes uit gewisseld of een kaartspelletje gespeeld. Tijdens het  varen passeerden we veel plaatsen onder meer Aduard , Zuidhorn en de sluis Gaarkeuken die ter hoogte van Grijpskerk  ligt. Ook veel streekjes en gehuchten  zoals Eibersburen, Kievitsburen en Buikstede liggen aan het Van Starkenborgkanaal. Na het passeren van Stroobos kwamen we op de  Groningse grens en daarmee waren we op het Prinses Margrietkanaal aan beland. Vanaf het water  kregen we een heel ander beeld te zien dan we gewend waren van de ons bekende plaatsen soms niet al  te fraai .Toen we onder de brug van Burgum door waren konden we even een blik op het in aanbouw zijnde Aquaduct  werpen om vervolgens op te gaan naar het eindpunt van de vaartocht waar de boot  om plus minus 6 uur aanmeerde voor de wal in Earnewâld . Ons gezelschap bleef daar als enige achter op de Anna Maria om daar nog het diner-buffet  wat aan boord gebracht werd te gebruiken dat bestond uit stokbrood ,soep ,schnitzel ,patat en gebakken aardappeltjes ,verschillende soorten groenten en als toetje ijs met slagroom. De kok had wel eer  van zijn werk  want na een dag op het water hadden  we wel zin in wat en er  werd dan ook flink gegeten door de dames. Om acht uur verlieten wij met goed gevulde magen de boot en namen bij de auto’s na een goed geslaagde dag  afscheid van elkaar en ging iedereen weer naar zijn eigen bestemming .
 Namens de reiscommissie                                                                        Meinie Reen .

2 juli dagfietstocht.

23 september begint het nieuwe seizoen weer.

Het bestuur

datum en tijdstip 25-04-2018 om 19:00 uur
meer details

Foto's startweekend

Foto's van het startweekend vindt u bij het menu bij jeugd- en jongerenwerk.

Contact

Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.