Pastoraat Pastoraat

Pastoraat betekent letterlijk: herder zijn.

Herders hebben een hoedende functie. Ze moeten de schapen die aan hen zijn toevertrouwd beschermen. In het oude testament is de herder heel belangrijk. Al in de eerste hoofdstukken van de Bijbel wordt de herder tegenover de landbouwer gesteld: Abel, de herder tegenover Kaïn de landbouwer. Dat is een heel symbolisch verhaal waarin ons wordt verteld dat Gods voorkeur naar de herder uitgaat. Want een landbouwer zit vast aan zijn grond, die hij moet bewerken, maar een herder was op weg, altijd op zoek naar groen gras, naar grazige weiden.
God wil met ons op weg, met ons een weg gaan. Abraham wordt geroepen. Hij is ook herder. Koning David was een herder.
En David belijdt in psalm 23: De HEER is mijn Herder.  Jezus zegt in het nieuwe testament: Ik ben de goede herder.
Herder zijn is dus heel belangrijk.

De pastorale gemeente

Om een pastorale gemeente te zijn, waar we omzien naar elkaar, hebben we naast de predikant en ouderlingen ook wijkassistenten.Je zou kunnen zeggen: Zij zijn de oren en ogen van de gemeente.

Maar er gebeurt veel meer: Ook de vrouwenvereniging doet bezoekjes en de zondagse bloemen worden door gemeenteleden weggebracht als groet vanuit de kerkdienst. En er zijn heel veel voor de kerkenraad onzichtbare contacten. Maar dat hoeft de kerkenraad ook niet allemaal te zien en te weten, áls we maar omzien naar elkaar. En dat is een taak voor iedereen.Onze gemeente is in vier secties verdeeld, ieder met een eigen ouderling. Deze ouderling stuurt de wijkassistenten aan en is voor hen eerste aanspreekpunt.

Zo proberen we voor iedereen die dat nodig heeft, bereikbaar te zijn en beschikbaar te zijn.

Zo proberen we invulling te geven aan onze opdracht; herder te zijn voor elkaar in het spoor van de Goede Herder.